דין בריאות הנפש ברפורמה של משרד הבריאות כדין החוסים בבי"ח "נווה יעקב" בפתח תקווה

מכתב של פורום הפסיכולוגים והעו"ס בבריאות הנפש, המתריע על השלכות ההפרטה שעושה משרד הבריאות כדי לחסוך כסף או כדי להתחמק מחובתו ואחריותו לספק שירות ציבורי ראוי לאוכלוסיות במצוקה נפשית
מאת: חנה שטרום כהן


בימים אלו הזדעזע הציבור עמוקות מהסיפור המחריד של התעללות בחולי נפש בבית החולים הפסיכיאטרי הפרטי "נווה יעקב" בפ"ת, והיום שומע על סגירת בתי החולים הפסיכיאטריים הפרטיים והחזרתם לאחריות המדינה. זוהי דוגמא נוספת להשלכות של ההפרטות שעושה משרד הבריאות כדי לחסוך כסף או כדי להתחמק מחובתו ואחריותו לספק שירות ציבורי ראוי לאוכלוסיות במצוקה נפשית. חשיפה זו מצטרפת לממצאים שבדו"ח מבקר המדינה מ-2010 על ההוסטלים המופרטים למתמודדים עם מחלות הנפש, ולכתבות הקשות בתקשורת על ההוסטלים המופרטים לניצולי שואה.

משרד הבריאות שמביע לפתע זעזוע ממצב החוסים בבתי החולים המופרטים הללו ופועל במהירות כדי לסגור או להחזיר אותם לבעלות המשרד ממשיך באותה עת לקדם את הפרטת המערכת הציבורית לבריאות הנפש, שגורלה יהיה כמו שהיה גורל ההוסטלים לניצולי שואה, ההוסטלים לחולי נפש שבמסגרת סל שיקום או בתי החולים הפסיכיאטריים דוגמת "נווה יעקב". משרד הבריאות מתעקש לקדם תוכניות הפרטה בכל תחום אפשרי, למרות הניסיון הקשה והביקורת הציבורית הקשה שהוטחה בו. ראה הפרטת אחיות בתי הספר שדרשה שנים של דיונים בכנסת וכתבות רבות בתקשורת כדי שמנכ"ל המשרד יכריז על החזרת השירות לבעלות משרד הבריאות. רק כתבות מזעזעות על  תוצאות ההפרטה בתחומים אלה הביאו להכרזת המשרד על ביטול ההפרטה והחזרת האחריות למשרד הבריאות.

למרות הניסיון המר עם הפרטות קודמות, ממשיך משרד הבריאות בתוכנית ההפרטה של המערכת הציבורית לבריאות הנפש. כמו במקרים האחרים, גם עליה מבטיח המשרד פיקוח ובקרה. האם מסוגל משרד הבריאות לפקח על השירות המופרט ולהגן על מקבליו מהיזמים המפעילים אותו?

השערורייה של בי"ח נווה יעקב ושאר הפרשיות שנחשפו בתקשורת מעידים יותר מאלף עדים שמשרד הבריאות לא מסוגל להשגיח ולפקח על המוסדות שהוא מפריט. רק כאשר נזקים וסבל נחשפים לציבור מתעורר משרד הבריאות כמשרד אחראי וממהר לתקן את העוולות, כאילו לא הוא עמד מאחורי המצב הזה. האם צריכות לעבור שנים של הרס המערך הציבורי לבריאות הנפש כדי שמשרד הבריאות יחזור בו מההפרטה שהוא מקדם עכשיו במרץ רב?

כבר עכשיו ברור שהרפורמה בבריאות הנפש הולכת לפגוע באזרח ולהרוס את השירות הציבורי הקיים. עם החלת הרפורמה רוב האוכלוסייה מאבדת את הזכאות לטיפול, ללא מימון לכך לא יהיה איתור של אוכלוסיות בסיכון, לא תהיינה ישיבות והתייעצויות על מקרים קשים, לא תהיה עבודה מערכתית עם שירותים אחרים כמו רווחה, בתי ספר, פיקוד העורף, טיפות חלב, משטרה, בתי משפט ועוד, לא יינתנו שעות טיפול כנדרש על פי שיקולים מקצועיים ולא תהיה הדרכה למטפלים הצעירים. במקום צוותים רב מקצועיים תהיה העדפה לטיפולים תרופתיים ומטפלים עם הכשרה קצרה וזולה יחליפו את המטפלים המקצועיים של היום.

כשיופיעו בעתיד דיווחים מזעזעים על ההשלכות של הפרטת בריאות הנפש כבר אי אפשר יהיה לשחזר את התחנות המקצועיות שנבנו ופותחו ברמה מקצועית גבוהה ביותר במשך עשרות שנים ואמורות להסגר במסגרת הרפורמה. זוהי הפרטה הרסנית ללא תקנה. אסור לתת לבריאות הנפש בארץ להגיע למצב של "נווה יעקב".

אנו, פורום של מאות אנשי מקצוע בבריאות הנפש, עשינו הכול כדי לעצור את הפרטת ההוסטלים לניצולי השואה, כפי שאנו עושים הכול כדי לעצור את הפרטת בריאות הנפש. אנו זקוקים לעזרה שלכם כדי שלא נצטרך בעתיד לשמוע סיפורים כאלה שנחשפו בבי"ח נווה יעקב, בהוסטלים לניצולי השואה ובהפרטה של אחיות בתי הספר. עזרו לנו להפיץ את המייל הזה בכל הרשתות החברתיות, ליצור קשר עם בעלי השפעה בתקשורת , בכנסת ובממשלה. אנו פועלים כדי למנוע את ההפרטה המתוכננת ומציעים במקומה תוכנית חלופית לרפורמה מיטיבה.  אנו זקוקים לעזרה במימון פעולות אלה שנאספו במשך שנים בעיקר מימון פרטי שלנו. כל תרומה כספית תתקבל בברכה.

תרומות ניתן להעביר ל"רפורמה מיטיבה בבריאות הנפש", בנק 10 סניף 930. מ.ח. 45602-76, או בצ'קים לת.ד. 2520 רחובות 76124.

ניתן ליצור איתנו קשר דרך nefesh3@gmail.com

חנה שטרום כהן היא פסיכולוגית קלינית בכירה, והיא יו"ר פורום הפסיכולוגים והעו"ס בבריאות הנפש

כתיבת תגובה