משה סמיה: אני מתכוון להיות קול חברתי בכנסת

משה סמיה, יו"ר ההסתדרות במרחב נתניה מתמודד לכנסת בבחירות המוקדמות של מפלגת העבודה וקובע הבחירות הללו הם מאבק על הבית

 למה אתה מתמודד לכנסת?

לא הסתרתי מעולם את שאפתי וזה לא סוד שאני רוצה להיות חבר בכנסת ישראל. כרגע מתקיימות הבחירות המקדימות על רשימת העבודה לכנסת ואני מתמודד. בעניין זה אני רוצה להדגיש בכנסת מתקבלות ההחלטות הכי מהותיות על מהלך חיינו. אז הייתה כאן מחאה חברתית ויצאו חצי מיליון איש לרחובות ומה קרה? ברגע שלרוה"מ ולשר האוצר יש קואליציה ממושמעת – אין סיכוי לעשות שינוי. בכנסת אני מתכוון להיות קול חברתי ולמלא את שליחותי הציבורית בהתמדה ובעבודה מאומצת, כמו שעשיתי ואני עושה בכל תפקידיי הציבוריים, חבר מועצת עיר, ממונה על השכונות, יו"ר אגודות ספורט, חבר הנהגת ההסתדרות ויו"ר ההסתדרות במרחב נתניה.

מה הרקורד שאתה מביא עמך?

החלטתי מגיל צעיר להיות שליח ציבור ואני עסוק בעשייה ציבורית שנים רבות. מי שמכיר אותי, יודע שאני אדם פרקטי שמציע מנהיגות, יושרה ועשייה אין סופית. אני לא מפחד מעבודה קשה ובסיום כל יום עבודה יש לי סיפוק אדיר.בכל שנות חיי,כלום לא בא לי בקלות.הורי עלו מלוב בשנות ה- 50, גדלתי בשיכון ותיקים בנתניה לאב נהג משאית ולאם עקרת בית. כבן זקונים למשפחה מרובת ילדים וכאח תאום, זכיתי לקבל חינוך ערכי ועד היום אני מתגורר בשיכון ותיקים. למעשה כל חיי עבדתי קשה והתמדתי במאמצים על מנת להגיע להישגים. בצבא שירתתי בתפקידי פיקוד במשך עשרות שנים והשתחררתי בדרגת סא"ל במיל'. בתפקידי כיו"ר ההסתדרות רכשתי ניסיון וידע רב בכל תחומי החיים הציבוריים ובפרט בתחומי כלכלה, חברה, חינוך וספורט וזאת במקביל להיותי בוגר תואר ראשון במנהל עסקים.למעשה יש לי יכולות ניהוליות מצוינות, במקביל להיותי איש משפחה והתמודדתי במהלך חיי עם לא מעט אתגרים: יו"ר מטה המאבק נגד הפרטת מעונות הרווחה, עובדי ההוסטלים, פרויקט המרכבה וכו'.

מה האני מאמין שלך?

אני מאמין בחברה שוויונית וצודקת, מבחינתי צדק חברתי הוא לא סיסמה אלא אורח חיים. בעבודתי ובהליכותיי, אני פועל מתוך מניע אידיאולוגי. לדוגמא את תפקידי כיו"ר אגודת ספורט אני עושה מתוך אמונה שחינוך לאורח חיים ספורטיבי פעיל ובריא, מגביר את המודעות לספורט והעיסוק בפעילות גופנית מגביר את המשמעת ודורש הקפדה על אורח חיים בריא.בתחומי הרווחה והתעסוקה אני מאמין שהאדם העובד ובפרט העובדים אשר מועסקים במקומות העבודה המאורגנים, הם דוגמא מצוינת לצמיחה כלכלית צודקת. לא אחת, אנו רואים מקומות עבודה מצליחים אבל פירות הצמיחה שלהם מגיעים למספר אנשים מצומצם. לכן חייבים לשנות את השיטה ואז חלוקת העוגה תהייה יותר שוויונית גם לאלו שלא נהנים מפירות השגשוג והצמיחה.

האידיאל שאותו אתה מממש הוא של סוציאל דמוקרטיה מנגד יאמרו לך מתנגדיך שהיום האידאל הוא שוק חופשי, הצלחה אישית והישגיות מה תשיב להם?

תנועת העבודה נשאה על גבה את האחריות ליישוב הארץ ולבנייתה והערכים שהיו נכונים אז, כמו ערבות הדדית, דאגה לאדם העובד, דאגה לחלש חשובים היום לא פחות. רק שהיום יש צורך לעדכן ולהתאים את דרכי הפעולה לעולם המודרני. עם כל הכבוד לשוק החופשי, להצלחה האישית ולהישגיות, אנשים רוצים גם ערכים וגם צדק. השינוי החברתי שמובילה מפלגת העובדה במהלך השנים האחרונות, שינוי שאני שותף לו, הוא המודל הראוי לדמותה העתידית של מדינת ישראל, הגיע הזמן שנוביל כאן צדק חברתי ולא עמותות צדקה. אין סתירה בין חברה צודקת לבין השגיות ופיתוח כלכלי. אני מפרגן למצליחים אבל כידוע לך להצלחה יש אבות רבים ולכן כאשר מצליחים צריך לעשות חלוקה צודקת וחשוב שהאדם העובד ובני המעמד הבינוני שמשלמים מיסים, משרתים בצבא ונושאים בנטל הכלכלי הכבד יהיו שותפים וייהנו מפירות השגשוג והצמיחה מה שבפועל לא תמיד קורה.

מה דעתך על הריכוזיות שנוצרה במשק?

מעת לעת כאשר אני מסתובב בעיר ובפרט באזור מרכז העיר יש רגעים שאני מתבייש ונבוך, כשאני נחשף לתורים הארוכים בבתי התמחוי או במוקדים לחלוקת מזון ואני רואה שם אנשים מוכרים, עובדות ועובדים שאת חלקם אני מכיר– עצוב לי! האנשים האלו חלקם לפחות, עובדים יומם וליל כדי להביא אוכל ופרנסה לילדיהם והם עניים. קמה אצלנו תרבות שלהיות סמוכים על שולחנן של עמותות ואת התרבות הזאת צריך להפסיק. צדקה צריך שתעשה בצנעה בסתר. היום פוליטיקאים, עושים קריירה מחלוקת מוצרי מזון ואני סבור שזה לא מכבד אותנו. תראה את דו"ח העוני כמעט חצי מיליון אנשים עובדים ובכל זאת הם נמצאים מתחת לקו העוני. זה לא נתפס. זאת המדיניות הכלכלית של נתניהו ושטייניץ. הרפורמות במשק ובפרט רפורמת בכר הפכה את העשירים לעשירים יותר ולריכוזיים יותר ואת האוכלוסייה היצרנית, העובדת היא הורידה אל מתחת לקו העוני. תבדוק מהיכן הטייקונים קיבלו את הכספים שהם הפסידו בהשקעות בארה"ב ובאירופה ועל חשבון מי הם מתגלחים ומסתפרים. המאבק החברתי שהתרחש במדינה, נבע מהעובדה שמעמד הביניים מרגיש מרוסק. מי שמשלמים את המחיר של המדיניות הכלכלית המעוותת הזו הם לא רק העשירונים הנמוכים אלא כולנו. לכן אני סבור שהריכוזיות במשק פוגעת ומונעת תחרות שיכולה להביא להספקת שירותים ומוצרים באיכות גבוהה יותר ובמחיר נמוך יותר. דוגמא מוכחת לכך היא כאשר יש מספר מרכולים באזור נתון שמתחרים ביניהם על ליבו של הצרכן, אתה רואה מה עושה תחרות.

אם זה היה תלוי בך היכן הייתה משקיע את מרבית תקציב המדינה?

דבר ראשון בחינוך, ההון האנושי של המדינה הוא המשאב החשוב ביותר שיש לנו ולא חשוב מוצאו, רמת השכלתו, כישוריו, גילו, יכולותיו ומעמדו הכלכלי. – השקעה בחינוך היא השקעה לטווח ארוך. הבט ימינה ושמאל ותראה כמה משרות בתחום הטכנולוגי חסרות למשק – הרסו את החינוך המקצועי. היום המדיניות הכלכלית היא לדאוג למינימום שירותים שיבטיחו את קיומו וכבודו של כל אדם וזה חייב להשתנות. במקביל הייתי משקיע בתעסוקה, חייבים לצרף אוכלוסיות נוספות למעגל העבודה והתעסוקה, להרחיב את מעגל הצמיחה. השאיפה שלי היא שהמדינה תמלא את חובתה ותיקח אחריות. הבעיה במערכות הציבוריות היא הזנחה שלהן על ידי המדינה, אם המדינה תפנה יותר משאבים למערכות הציבוריות למי שמחנך את ילדינו, מרפא את חולינו ומתמודד עם החוליים של החברה נראה כאן חברה הרבה יותר טובה איתנה ואיכותית.

מה הם הנושאים שתרצה לטפל בהם כח"כ?

בכוונתי לפעול במרץ לקידום חקיקה בתחומי חברה, כלכלה, בריאות, רווחה ותעסוקה. כמובן שיש לי לא מעט הצעות אבל רק לדוגמא בכוונתי להעלות הצעת חוק שתקל על הגמלאים ותפתור את מקבלי הקצבאות מתשלום מס על תרופות. במקביל בכוונתי לקדם הצעת חוק לשינוי שיטת הממשל על פיה מחצית מחברי הכנסת יבחרו בבחירות אזוריות ומחציתם בבחירות ארציות – על מנת להגביר את המחויבות של הנבחרים לבוחרים.

מה אתה צופה שיקרה בבחירות שיתקיימו ב- 22 לינואר 2013?

אינני עוסק בנבואות ובסקרים. מי שיקבע הוא עם ישראל. אני אשית מקווה שראשית לכל בבחירות תושבי ישראל יבואו להצביע ולא ילכו לים. בחירות מכריעים בקלפי ומי שרוצה שינוי חברתי באמת חייב להיות חלק מהמשחק. אני סבור שרק מפלגת העבודה בראשותה של שלי יחימוביץ, היא האלטרנטיבה היחידה לשלטון הליכוד, שייצר לנו במדינה קיטוב והקצנת פערים חברתיים וכלכליים. בפועל הבט לאחור ותראה שום דבר לא השתנה. לכן אני מקווה שמפלגת העבודה תזכה במספר גבוה ביותר של קולות כי בבחירות האלו המלחמה היא על הבית.

כתיבת תגובה

