לגליוטינה! או: סיפורו של מצליחן

מהו סיפורו של המזרחי המצליח, או קיצור תולדותיהם של המזרחים המצליחים בפוליטיקה הישראלית.

מאת: הני זובידה


בפוליטיקה הישראלית הכל ממש כמו באגדות, כמו בדיסנילנד. יש מין נרטיב קבוע של מי שיכול ומי שלא יכול, מי הטובים ומי הרעים, והכל ידוע מראש. בשנים האחרונות, כשפוליטיקאי מזרחי מצליח להגיע ולאיים על ההגמוניה, הוא נחבט לעזאזל – החוצה מהמערכת הפוליטית או לבית הסוהר. מי שמצליחים להישאר במערכת הם אותם "מכופפי ראש" בפני האדונים השולטים בארץ, שמאמצים את השפה והנרטיבים של ההגמון ומחזקים את תפיסת המציאות המדומה כאילו אין כאן שום בעיה של אתניות (ידועה יותר בתור "השד העדתי"!). יש את ה"מזרחים" התורנים של העבודה, ליאיר לפיד יש אחד כעת – ויש עוד ועוד.

המדהים לגבי האחרונים הוא שחלקם היו בתחילה לוחמים מזרחים עבור תודעה וצדק חלוקתי, אולם משהבינו את הסיפור מהר מאוד עזבו את הכל ונצמדו לחיקה של ההגמוניה; ויש כאלו שמלכתחילה רצו לחיקה של האליטה ההגמונית. למשל, מי זוכר כי את תחילת דרכו הפוליטית החל פואד בן אליעזר דווקא בתמ"י (תנועת מסורת ישראל – מוטיב חוזר?)? כן, אותה מפלגה חצי דתית חצי עדתית, רחמנא ליצלן, שרבים טוענים כי היא הניחה את הבסיס לש"ס העתידית שהוקמה על ידי אהרון אבוחצירא. אותו אבוחצירא היה חבר כנסת מטעם המפד"ל, אולם כנראה שמוצאו לא נשא חן בעיני האדון בורג, והתנכלויות בלתי פוסקות היו מנת חלקו. "תיק אפרסק" נפתח לרווחה, ובהתערבותו של שר הפנים בורג, הודח מפכ"ל המשטרה, הרצל שפיר, והיחיד שהועמד לדין מתיק שנגנז, פעמיים, היה אבוחצירא.

העמדה לדין היא שיטה מצוינת לזרוק מזרחים מצליחים ומאיימים על ההגמוניה החוצה מהפוליטיקה. וכן, שמעתי על הירשזון ובלומנטל – אז במטותא מכולן/ם, סיפרו את החלק היחסי של חברי הכנסת המזרחים וחברי הכנסת האשכנזים ואז סיפרו העמדות לדין והרשעות – ולאחר מכן גם סיפרו ריצוי עונשי מאסר… אם היחס המספרי עובד עבורכם, לכו ללמוד מבוא לסטטיסטיקה שוב. אולם אבוחצירא זוכה פעמיים, פרש מהמפד"ל, הריץ את תמ"י לבחירות 1982, קיבל שלשה מנדטים ולאחר מכן אחד – ואז חבר לליכוד "מפלגת הבית של המזרחים" בהעדר אלטרנטיבה, ובכך חרץ את גורלה של תמ"י להעלם לתוך הליכוד.

הסיפור המעניין הוא של פואד בן אליעזר, שהיה פעיל מרכזי בתמ"י, וכיהן כמזכ"ל המפלגה, אולם הבין כי בפוזיציה זו יקשה עליו להפוך לפקטור במשחק, על כן עזב וחבר לעזר ויצמן. הוא נכנס לכנסת עם תנועת "יחד" ולאחר האיחוד עם העבודה הפך לח"כ מטעם העבודה. לצמרת הגיע פואד בשנת 2001, שנה בה נבחר ליו"ר המפלגה – נקבע כי המינוי הוא זמני (מי יודע למה?!) וכי יערכו בחירות נוספות ב-2002. אלו לא נערכו עד 2003, שנה בה הגיע המושיע עמרם מצנע להציל את העבודה, וניצח את פואד, שלמד שזה לא משנה מה יקרה – העסק לא סגור עד שהוא סגור.

עוד אחד שניסה היה עמיר פרץ. פרץ, בניגוד לפואד, הצליח לראשונה לעמוד בתור ראש מפלגה גדולה מזרחי. הוא התמודד ב-2006 לכנסת בראשות מפלגת העבודה. הוא התמנה לשר ביטחון (החלטה תמוהה שלו) והחל לכהן, אולם במפלגה מיד קמו נגדו אויבים רבים והחלו לפעול נגדו, כמו גם מלחמת לבנון השניה שעמדה לו לרועץ ותמונת המשקפת (שאם תשאלו כל לוחם הוא יגיד לכם שעשה זאת פעמים אין ספור בחייו אבל לעמיר זה נדבק) – ולמרות דיווחים חיובים על תפקודו כשר ביטחון וחיזוק המפלגה – החריש נגדו מבפנים ומבחוץ דחף אותו אל מחוץ לראשות ועמיר נעלם לתוך הרשימה. ניסיון נוסף שלו לרוץ לראשות הרשימה מול שלי יחימוביץ נכשל – כשהאחרונה הייתה בת טיפוחיו ולא היססה לצאת נגדו ברגע שהתאים לה המצב. כאן כמובן חובה להזכיר את דוד לוי ו"נאום הקופים" המפורסם, והדרך בה הוא נדרס החוצה מהמערכת ברגע שהחל להוות איום. כיום ה"זעם" מופנה נגד בתו, שכונתה "פרחה" על ידי מצליפת הליכוד עליזה בראשי.

כמובן ישנם עוד חברי כנסת מזרחים שעלו כמטאורים ונעלמו. עיקר אלו מתמקדים בחברי ש"ס שהפכו לאיום ממשי על ההגמוניה האשכנזית החילונית בישראל (ראו קימרלינג ברוך, "קץ שלטון האחוסלי"ם"), ורשימת המורשעים מש"ס היא ארוכה: יאיר לוי – רפאל פנחסי – יאיר פרץ – עופר חוגי – שלמה בניזרי – והיהלום בכתר, אריה דרעי. רובם לא חזרו למערכת, הם לא הצליחו להתגבר על הטראומה האישית-ציבורית-פוליטית. זה שנראה כי הוא בדרך חזרה לכבוש מקום של כבוד בפוליטיקה הישראלית הוא אולי האיש שהמערכת ניסתה בכול כוחה להפיל – אריה דרעי.

כן אני יודע, הם עברו על החוק, בית המשפט מצא אותם אשמים! (ואני לא נכנס לפינות של שופטים שמזייפים מסמכים וממשיכים לשפוט (ראו מקרה אלשייך) אלו שמתרועעים עם עורכי הדין שטוענים בפניהם, וגם אלו שקשורים בקשרי משפחה לאליטה הפוליטית – הבא ונניח כל זאת בצד ונאמר כי בית המשפט שופט את כולם באותה המידה. אני מנסה להחזיק פנים ישרות לאחר כתיבת משפט זה ולא מצליח… מצטער). השאלה שעולה היא: האם יכול להיות כי במפלגה אחת מתרכזים כל הפושעים, ואילו בשאר המפלגות כולם זכים וטהורים (ושוב אני מזכיר כן, אני זוכר את הירשזון ואת בלומנטל שלא ריצתה את עונשה בגלל מות בעלה – כי זה יותר קשה מללכת לכלא ולהשאיר 6 או 7 ילדים ללא אבא…)? שהרי כל בר בי דעת מבין כי יש כאן עיוות מסוים! אם לא של צדק, הרי מדובר בעיוות סטטיסטי! או שאולי פני החברה כפני הפוליטיקה. באוניברסיטאות הציבוריות 92% מהמרצים הקבועים הם ממוצא אשכנזי, ואילו בכלא כ-90% מכלל האסירים היהודים הם מזרחים – אולי יש לכך הסבר גנטי… אני מצטער אבל אני לא מבין בתחום זה. אולי מישהי/ו יכולים לספק לנו הסבר מהתחום?

אבל כל זה מוביל לתעלומה של הבחירות הקרבות ובאות: תיק כחלון! מה קרה שם? הרי זה באמת לא נתפס ששר בכיר, המועמד מספר אחת להגיע למקום הראשון ברשימת הליכוד, חבר הכנסת הפופולרי ביותר במדינת ישראל מזה כארבע שנים, פורש ללא הסבר מניח את הדעת, ולמרות כל תוצאות הסקרים המחמיאות לא מתמודד לכנסת. ההיסטוריה מלמדת אותי כי יש משהו נגדו שמחזיק אותו נגד האינסטינקט שלו ושל כמעט כל ישראלי לרוץ בבחירות הקרובות. האם הצלחתו העצומה והפופולריות שרכש עומדים לו לרועץ? מההיסטוריה נראה שכן. וכך, באדישות מה, אנו מאבדים עוד פוליטיקאי מזרחי שאיים על ההגמוניה.

נראה כי בישראל פוליטיקאי/ת מזרחי/ת (לא רק ממוצא מזרחי אלא גם בעל/ת תודעה מזרחית) שמצליח/ה "יותר מידי" ימצא את עצמו בצורה לא ברורה מחוץ לכנסת, או לעיתים עומד למשפט עד שנגזר לו עונש מאסר – או לחלופין לדבר עליו כקוף/פרחה/ערס או סתם בעל התנהגות שוק עד שימצא את עצמו מחוץ למעגל הפוליטי…

ולסיום, אני לבחירות הבאות עדיין לא יודע למי אצביע, יש את דע"ם ואת עם שלם (אמסלם) – ואולי עוד מפלגה שתתקן את דרכיה הנלוזות. אולם, עד לפריימריז והבחירות הפנימיות אני עדיין לא סגור. כשנדע יותר לגבי הרכבי מפלגות ואיחודים אוכל להמשיך לכתוב על ההצבעה.

עד אז – "ותחשבו על זה…"

המאמר פורסם גם בבלוג של הני, "ביקורת – ולא בהכרח בונה"

23 Responses to לגליוטינה! או: סיפורו של מצליחן

  1. ק. טוכולסקי הגיב:

    גם חברי כנסת יקים, ראה את מצנע. מאז שנעלמה המפלגה העדתית שלנו (הפרוגרסיבים ולאחר הליברלים העצמאיים) לא הצליחה העדה היקית לשחזר את ימיה בפוליטיקה, גם בימים שהייתה לנו מפלגה היה ברור מה המגרש שלה, בזמן שהשר המזרחי ישב במשרד המשטרה השר היקה ישב במשרד המשפטים. ההגמוניה של צאצאי יהודי מזרח אירופה הייתה ונותרה השלטת…

    • hani24 הגיב:

      טוכולסקי טעות בידך, במקום לשחר את ימי היקים בכנסת החליטו היקים לקחת לעצמם נישה שהתבררה בתור מוצלחת ביותר! לנישה קוראים בית המשפט העליון – לא מאמין תבדוק אותי…..

  2. ק. טוכולסקי הגיב:

    זה היה נכון פעם כשבבית המשפט דיברו גרמנית, אז גם בבתי החולים דיברו גרמנית וגם באוניברסיטאות. היום זה כבר לא ככה…גם בבית המשפט העליון אני לא חושב שהיקים מהווים רוב היום…

    • hani24 הגיב:

      אני שמח שאתה לא חושב כך…זה מאוד חשוב מדעיתץ שאתה חושב אולם יש לי עבודה סמינריונית של סטודנטית שבדקה וטוענת שאתה טועה….אני יודע הם לא צדברים גרמנית יותר אולם המוצא לא משתנה….וכן אני מסכים אין מוצא יותר כשזה נוגע לקבוצה אחת ואילו אצל השנייה זה "שד עדתי" – קח תהנה מקריאה של מישהו אחר בעניין:
      http://www.haaretz.co.il/opinions/1.1856699#.UJcKoQIa5mw.facebook

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    הני האם תוכל להסביר להדיוט ישראלי,חילוני,אשכנזי מה זה תודעה מזרחית??
    ולמה זה חשוב?

  4. hani24 הגיב:

    כן, בדיוק כמו תודעה פמיניסטית….אין תודעה פמיניסטית נשים מדשדשות – אין תודעה מזרחית מזרחים מדשדשים….

  5. ק. טוכולסקי הגיב:

    קראתי את המאמר. לא הבנתי מהו קשור לספירת הגזע של השופטים, אם יש לך נתונים של עבודה סמינריונית פרסם או שלח במייל. משהו אומר לי שלא תגלה 51% יקים בבית המשפט העליון, אפילו לא 33%.
    בכלל, אנחנו היקים רגילים שסופרים אותנו, עשו את זה מסיבות אנטישמיות בצבא הקייזר במלחמת העולם הראשונה (מפקד היהודים של 1916 שגילה שאין השתמטות של יהודים מהחזית לתפקידי עורף) ואני רואה שממשיכים לספור אותנו גם היום. זה מצחיק גם בגרמניה (עד 1945) אמרו שאנחנו הייקים שולטים בתרבות ובמשפט, ברפואה ובמדע, הם אפילו רדפו וגרשו אותנו משם בגלל זה ואחר כך רצחו את כל מי שנשאר ויהודים שבכלל לא היו חשודים שהם אי פעם ניסו להשתלט על גרמניה, מדהים איך שהמנגינות הישנות חוזרות ונשמעות! אולי הגרמנים צדקו והעובדה שמתוך 12 פרסי נובל לפיסיקה עד 1933 11 ניתנו ליהודים גרמנים מעידים על כך שהמדע הזה יהודי ומנוון, אולי גם בית המשפט שלנו מנוון בגלל השנים הרבות של נוכחות ייקית מופרזת. אולי האוניברסיטאות שלנו ובתי החולים שלנו הם מאורות חשוכות של נבערות וניוון בגלל שמי שנמלטו מגרמניה ממשיכים לזהם את העולם פה.
    לא מזוהה, אני לא יודע מה זאת תודעה מזרחית, אבל אני יודע מה היתה עד 1945 תודעה לאומית גרמנית משום מה עושה רושם שהגרמנים לא כל כך מדשדשים מאז שהיא נעלמה.

  6. hani24 הגיב:

    נו בחייך, טוכולסקי – נעלבת מאמי – אל תעלב…מצטערים אם נפגעת כולנו עכשיו מחבקים אותך חיבוק וירטואלי.
    זה הכי קל לקחת את זה לשואה – ולספירות. הכי קשה לראות למה זה קורה ומה הבעיה….
    מה הקשר לטיב? מה אתה אומר שרק אתם היקים מסוגלים להיות רופאים? עורכי דין? שופטים? מה מזרחים לא מספיק טובים? מה אתה מיילל? בחייך די כבר עם האכלו לי שתו לי 🙂
    אני בודק עם הסטודנטית לגבי פרסום העבודה והמצגת שלה….בנתיים תנסה לבוא עם טיעונים קצת יותר פרוגרסיביים…

  7. hani24 הגיב:

    יש לי אישור האם ניתן להעלות לכאן את המצגת? או אולי להעלות את העבודה – תשובה עורכים?
    תודה
    הני

    • doroncalo הגיב:

      שלום הני

      אתה מוזמן לערוך את המצגת לפוסט ולשלוח למערכת, ואנו נשקול.

      דורון

      • hani24 הגיב:

        הי דורון אין לי זמן או יכולת לערוך את המצגת – אני יכול להעביר אותה לפורמט PDF ואתם תעלו לינק אם בא לכם…

  8. hani24 הגיב:

    הנה כאן בסוף הרשימה תמצאו את העבודה והמצגת…בברכה

    http://wp.me/pJ07z-hUk

    הני

  9. אורי יזהר הגיב:

    להני,
    בין המורשעים בפלילים למיניהם שכחת את אשר ידלין ומיכאל צור, אשכנזים עסלים לגמרי.
    בין המזרחים שמתנכלים להם שכחת את משה קצב ואת שאול מופז, שניים שהגיעו לראש הפירמידה. אחד כבר נפל והשני בדרך. וגם את סילבן דופקים כל הזמן.
    אני, אגב, הצבעתי בעד עמיר פרץ בפריימריס האחרונים ואצביע עבורו ועבור איתן כבל גם עכשיו.

  10. hani24 הגיב:

    אורי, אשר ידלין לא היה חבר כנסת ואת עופר לא הספיקו אפילו לחקור הוא פשוט התאבד. לגבי מיכאל צור – תקן אותי אם אני טועה אבל גם הוא לא היה חבר כנסת….כך שיש לנו שני פוליטרוקים ופוליטיקאי שמתאבד. ומעבר לכך – ראה מה אתה עושה לוקח מפלגה שבמשך השנים היו לה מאות חברי כנסת ומזכיר אולי אחד (אני מודה לא זוכר אם צור היה ח"כ או לא) שסרח – אתה רציני? קצב – הוא עבריין מין ואין לו להלין על אף אחד חוץ מאשר עצמו. לגבי מופז אם אני לא טועה הוא לא הועמד לדין או הורשע מעולם….
    למשפט האחרון שלך יש ניחוח של "כמה מחברי הטובים ביותר הם יהודים…"
    וכן אני יודע הלב שלך במקום הנכון ואת זה אני אומר ללא טיפה של ציניות ובהערכה רבה, וזה מאוד כואב לי שאיש כמוך חוזר לאותם מקרים.
    בברכה
    הני

    • אורי יזהר הגיב:

      הני, לא כל דבר צריך לקחת ברצינות תהומית. קצת הבהרות: אשר ידלין היה מזכיר חברת העובדים כשזו הייתה קונצרן ענק והיה מועמד לתפקיד נגיד בנק ישראל. מיכאל צור היה מנכ"ל משרד המסחר והתעשייה תחת ספיר. הם לא היו חברי כנסת, אבל בכירים מאד ונקטו נגדם בצעדים בכל חומר הידן. על עופר שהתאבד לא אמרתי מילה. ואם כבר מתאבדים, אז גם יעקב לוינסון, מנכ"ל בנק הפועלים התאבד בגלל חשדות שפורסמו נגדו ב"העולם הזה". אני לא חושב שיש קונספירציה מתוכננת נגד מזרחים מצליחים להוריד אותם בכל מחיר. מטפלים גם באשכנזים, הכל לפי העניין הקונקרטי. אפילו לרבין לא וויתרו בעניין הדולרים שהחזיק עם אשתו בארה,ב אחרי שכבר היה בארץ. והיה ראש ממשלה. זה לא בדיוק תואם את התזה, שלך, אבל אני בטוח שתמצא דוגמאות נוספות לאישושוה.

      • hani24 הגיב:

        אורי אם מה שאתה אומר נכון, כנראה שמזרחים הם הרבה יותר עבריינים מאשכנזים – לפחות חברי הכנסת – כי אם כל מקרה מטופל לפי העניין הקונקרטי – הרי שיש בקרבנו ממש מגיפה של פשע מזרחי! אם יש משהו אחר אז אולי כדאי שנוצי אאת הראש מהאדמה ונטפל בו או בה – הגזענות הזאת….

  11. zambaloola הגיב:

    חשיבה קונספירטיבית קלאסית.

    יש "הגמוניה" (מי? שמות! זה תמיד איזה גוף ערטילאי) שרודפת אחרי קבוצה ספציפית שכולם חברים של כבוד במועדון הל"ו.

    אם רודפים אותם: הנה ההוכחה לקונספירציה
    אם הם (בטעות!) מצליחים? כנראה שהם מתכופפים אל מול "ההגמוניה", וזו שוב מוכיח את הנכלוליות של ההגמוניה.

    אותה "הגמוניה" מסתורית גם רודפת לא רק אחרי פוליטיקאים אלא גם אחרי משפטנים ממוצא מסוים, אקדמאים ממוצא מסוים, ואנשי עסקים ממוצא מסוים אם הם לא "התאשכנזו".

    אז הני – היות ואתה מזרחי שמרצה וחוקר באקדמיה – איך אתה השתאכנזת?

    הני היה יכולל להיות מושבע של כבוד במשפט של הסנטור (הבדיוני) קליי דייויס בסדרה "הסמויה"

  12. hani24 הגיב:

    כמובן, רק שתדע שאני עובד על העיבוד לסדרת טלויזיה קוראים לה "הלבנה"….כמובן שאני משוכנז, אחרת היום הייתי על הגדרות או בבית סוהר היכן שגמרו רוב חברי מהשכונה הישנה….אבל לך תראה לסומא את האור….כבר סבי אמר לי שזה לא יעבוד…

    • zambaloola הגיב:

      נו בחייך, הניי – נעלבת מאמי – אל תעלב…מצטערים אם נפגעת כולנו עכשיו מחבקים אותך חיבוק וירטואלי.

      בכלל – נורא כיף לחיות בעולם שלך, שבה הקונצפט של אחריות אישית מועפת אל מחוץ לחלון.

      • hani24 הגיב:

        חלילה וחס, נעלב, אתה במגרש הלא נכון ונותן לעצמך יותר מידי קרדיט…הצעה טובה היא תמיד לקרוא אותי יותר וללמוד איך אני מגיב.
        וכמובן תודה על החיבוק הוירטואלי. אני תמיד אוהב את אלו ומחלק אותם אין ספור וללא הגבלה גם לעיוורים (כל עוד לא מדובר המגע ישיר אין לי בעיה – טינסטניסט וכאלו).
        לולסיום, הכי קל בתור נעלם, כנראה אשכנזי, לכתוב על תיאוריות קונספירטיסיות מבלי להביט בנתונים ומחקרים. קוראים לזה עיוורון מולד, חלק נרפאים אבל לגבי חלק אחר זה לא עובד מחלה חשוכה, אנו מרחמים, מחבקים, מנסים וממשיכים הלאה….

  13. zambaloola הגיב:

    נו הני אתה רואה? כבר הסקת שאני כנראה אשכנזי? אני לא.

    נתונים ומחקרים? אתה בדיוק מאלה שמסמנים את המטרה ומייצרים סטטיסטיקה בסיטונות כדי לתמוך בתזה שלכם (כמו שאמרנו – כל עובדה משמשת "הוכחה" לקיום הקונספירציה.

    אז אתם המקופחים המקצועייים תמשיכו לבכות (צריך לעבוד במשהו, לא?) ולכנות אחרים בשם "עוורים מלידה". זה Win Win קלאסי. לשני הצדדים.

    הרי אתם חלק מהקונספירציה! הממסד האשכנזי נתן לכמה ספרדי מחמד מעמד אקדמי כדי שהם יוכלו להתבכיין ולשחרר לחצים במאמרים אקדמיים עם הרבה סטטיסטיקות ומעט קוראים במקום להתפרע בוואדי סאליב.

    כך תמשך ההגמוניה האשכנזית! חיסול או הכפפת האינטילגנציה למרות השלטון זו טקטיקה ידועה.
    Bewhahaha.

    בכבוד רב,
    זמבלולה,
    יו"ר ספרדי מחמד של כבוד
    מועצת זקני אשכנז

  14. חברה של מצלמות אבטחה במחירים ללא תחרות ואיכות ללא פשרות
    http://ilcctv.com/
    072-2586333

להשאיר תגובה

