הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן – הצלחה או כישלון?

התשובה לשאלה שבכותרת היא "זה מורכב", כך עולה ממסמך חדש של ד"ר יניב רונן ממרכז המחקר והמידע של הכנסת

במסמך נסקרו הרקע לרפורמה, מטרותיה, המהלכים שבוצעו, כמו גם ביקורת התושבים ותשובת הרשויות לביקורת. הכותב מציין בדיון שבסיכום המסמך מספר נקודות לחיוב ולשלילה במהלך:

"ארגון מחדש של מערכת האוטובוסים בגוש דן היה נחוץ לנוכח חוסר ההתאמה של מערכת האוטובוסים למגוון שימושי הקרקע ולנוכח הירידה המתמדת במספר הנסיעות.

הארגון מחדש של מערכת האוטובוסים בגוש דן תוכנן כשמונה שנים, והוצאתו לפועל רק כעת מעידה על הקושי ליישם את המהלך ועל מורכבותו.

לארגון מחדש יש כמה הישגים בולטים, ובהם הפעלת רשת אוטובוסים פשוטה להבנה ולהתמצאות, הקמת אזור תעריף אחד הכולל את כל הגוש המרכזי, הנהגת כרטוס משותף לכל חברות האוטובוסים והנהגת מעבר חופשי בין קווים למשך שעה וחצי.

השינוי הכולל של רשת הקווים בגוש דן ביום אחד היה אתגר גדול מאוד בעבור ציבור הנוסעים, שהתרגלו להשתמש בקווי אוטובוס שפעלו עשרות שנים, וחלקם היו מזוהים עם אזור או שכונה מסוימים. לפיכך, המעבר בין המערכת הישנה למערכת חדשה היה צריך להיעשות תוך מגע מתמיד עם הציבור ובעזרת מערכת הסברה יעילה שתסביר לנוסעים את השינוי ותקל את המעבר למערכת הקווים החדשה.

במהלך תכנון הארגון מחדש היו כשלים בשיתוף הציבור. תושבים רבים בגוש דן, ובעיקר בתל-אביב–יפו, לא הבינו את מהות השינוי המתקרב, את עקרונות הפעולה של המערכת החדשה ואת דרכי ההגעה החדשות ליעדים המבוקשים. דרישות התושבים אשר הועברו למתכנני הרפורמה לא תמיד נענו, ולא הוסבר לתושבים מדוע לא היתה היענות לדרישותיהם.

משרד התחבורה לא הציג את הרפורמה בשלמותה לציבור הנוסעים. האירוע הפומבי העיקרי של הצגת הרפורמה נעשה ביזמת ארגון "תחבורה היום ומחר" ארבעה ימים בלבד לפני תחילתה, וחשף תחושות של תסכול וזעם בקרב ציבור הנוסעים כלפי הארגון מחדש.

מערך ההסברה שנבנה בעבור הרפורמה לא הצליח להסביר לנוסעים את השינוי העמוק במערכת האוטובוסים ולא סיפק להם את המידע הדרוש כדי להתמצא במערכת החדשה. חוץ מפעולת הדיילים בעשרת הימים הראשונים לרפורמה התרכזה ההסברה באינטרנט, שאינו נגיש בעבור חלק ניכר מציבור הנוסעים; המידע באתר האינטרנט של הרפורמה חלקי ואינו תומך כראוי בתכנון נסיעה. הדיילים שהוצבו בתחנות האוטובוס לא נתנו את המענה הדרוש. לא הוכנו חומרי הסברה בשפות שונות, ועד כה לא הוצעה לנוסעים מפת קווים כוללת.

שינוי מערכת האוטובוסים חשף כמה בעיות: למרות התכנון, תדירות האוטובוסים עדיין אינה מספקת, ופעמים רבות היא נמוכה ממה שהובטח; בקווים מסוימים יש צפיפות גדולה מאוד, בעיקר בשעות העומס; העברת קווי האוטובוס לצירים הראשיים ללא הסדרי העדפה בעבור האוטובוסים יצרה תופעה של "להקות אוטובוסים".

יש הסכמה בקרב גורמים הנוגעים בדבר שיש צורך מהותי במתן העדפה לאוטובוסים בצירים המרכזיים כדי לקצר את זמני נסיעתם, לשפר את השירות לנוסעים ולמנוע מצב של "להקות אוטובוסים". קיצור זמני הנסיעה של האוטובוסים גם יאפשר להם לשמש חלופה טובה לנסיעה ברכב פרטי. לצורך זה יש למצוא פתרון לנושא האכיפה בנת"צים או לקדם את סלילתם של מסלולים בלעדיים לתחבורה ציבורית (מסלולי תחבורה ציבורית – מת"צים).

נדרש שיתוף פעולה בין משרד התחבורה לבין הרשויות המקומיות לשם שיפור מערכת האוטובוסים בכמה היבטים: תכנון המסלולים; שיפור השירות בתחנות האוטובוס באמצעות לוחות מידע ומידע אלקטרוני; אכיפת הסדרי תנועה לטובת האוטובוסים; סלילת מת"צים.

רפורמת התעריפים שנעשתה במסגרת הארגון מחדש היא הצלחה בולטת של המהלך: מחירי הנסיעה ירדו ונוצר אזור תעריף אחד גדול בעל מחיר אחיד. המדינה התחייבה להשקיע כ 200 מיליון ש"ח ברפורמת התעריפים בשנת ההפעלה הראשונה של הארגון מחדש.

שיפור המרכיבים האחרים של הארגון מחדש, ובכלל זה הגברת תדירות הקווים על-ידי הצטיידות באוטובוסים חדשים, הסדרי העדפה לאוטובוסים בצירי התנועה (למשל נת"צים) ומידע זמין בתחנות יצריך עוד השקעה כספית. תוספת תשומות זו הכרחית כדי לשפר את השירות ולהפוך את מערכת האוטובוסים לכדאית גם בעבור מי שברשותם רכב פרטי."

לקריאת המסמך המלא לחצו כאן

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: